Baka bullar med vit sirap

I förmiddags när jag var hemma med barnen, stora har hosta och lilla feber, fick de sitta en stund i soffan och mysa och titta på tv. Då gick jag in en sväng i köket och gjorde en vetebullsdeg som sedan fick stå och jäsa.

Efter en timme hade degen jäst fint och det var dags att baka ut bullar.

I mitt recept har jag bytt ut sockret mot vit sirap, eller vit baksirap som det hette förut och det gör att bullarna inte riskerar att bli torra. Se också mitt recept på semlor.

Penslade och klara att sättas in i ugnen.

Nybakade bullar är bland det godaste som finns. Gärna med ett glas mjölk till.

Recept Vetebullar (recept ur Sju sorters kakor från 1988)

Ugnstemperatur 225 grader C.

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1,5 dl vit sirap (eller 1,5 dl socker)
2 tsk malen kardemumma
ca 1,3 liter vetemjöl

Fyllning
75-100 g smör
1 dl socker
2 tsk kanel

Pensling och garnering
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken. Värm till alltsammans är ljummet, ca 37 grader C.

Lös upp jästen i degbunken i lite av degspadet. Tillsätt resten av spadet och sedan salt, socker, malen kardemumma och drygt 2/3 av mjölet.

Arbeta degen så den blir blank och smidig. Degen är färdigarbetad när den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över ytan så att den inte torkar. Täck med bakduk. Ställ degen dragfritt. Jäs den till dubbel storlek.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord.

Dela degen mitt itu, alternativt i tre delar för mindre bullar. Kavla varje del till en rektangulär platta.

Rör samman ingredienserna till fyllningen och bre ut den på degen eller bre först på smör och strö sedan över kanel och socker. Det senaste alternativet brukar jag föredra.

Rulla samman och skär den i jämnstora bitar. Lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar.

Grädda i 225 grader C varm ugn (eller den temperatur som fungerar bäst i din ugn) i ca 7-8 minuter.